петък, 29 юни 2007 г.

Музикална критика


ЛАТИФ БОЛАТ: ОСНОВАТА НА ВСИЧКО Е ДА СИ ЧОВЕК

Елена Владова

Латиф Болат (сн. Ал. Темков)Латиф Болат е един от най-известните турски музиканти в света, които работят в областта на етно и уърлд музиката. Той е роден в Мершин, Турция. Завършил е фолклор и музика в университета Gazi в Анкара, има и диплом от университета в Анкара по турска история, религии на Средния Изток и политика. За известно време е ръководител на музикалния ансамбъл Halk Tiyatrosu, който изпълнява традиционна турска музика. Понастоящем музикантът живее в Санта Фе, САЩ. Изнася множество концерти и участва във фестивали и конференции из цяла Америка, Канада, Австралия, Нова Зеландия, Индонезия, Великобритания и други европейски държави. В основния му репертоар влизат песни и композиции, издържани в стила на турския фолклор и традициите на така наречената Sufi музика. Гостувал е като лектор или музикант на почти всички престижни университети в САЩ и на фестивали по света, сред които са националният фолклорен фестивал в Канбера, Австралия; Cabrillo Music Festival в Санта Круз; Salt Lake City International Art Festival; Monterey World Music Festival и Rumi Festival във Ванкувър, Канада и др. Бил е преподавател в училището за уърлд музика в Бали, Индонезия. Латиф Болат свири на традиционния струнен инструмент баглама, както и на други турски инструменти. Автор е на саундтрака за телевизионния сериал на Джордж Лукас "Младият Индиана Джоунс”.

Музикантът бе сред участниците в двудневния семинар “Музика без граници”, организиран в Балчик през юни от клуб “Етно арт”. Той изнесе лекция, посветена на проблемите на уърлд музиката в световен мащаб.

- Във Вашата лекция в Балчик, говорейки за попмузиката, Вие казахте, че философията, скрита зад думите, взети от популярен попхит - "If you give it to me, l’ll give it to you", не е демократична. Какъв би бил Вашият текст, който да отговори на този?

- Всъщност, с това твърдение аз исках да привлека вниманието на всички върху много ниското качество на текстовете в песните в Западния свят, и най-вече на тези в хип-хоп и рап средите. Само си представете, че повечето от рапърите идват от гетата за чернокожи в Ню Йорк и Лос Анджелис. Вие бихте очаквали, че те биха се занимавали с борбата за справедливост и равенство в Америка. Те са в действителност в много лоша позиция в това общество и следователно вие бихте си помислили, че те биха говорили за това, че са потиснати, унижени, че биха говорили за миналите дни на робството и за несправедливостта, която срещат заради цвета на кожата си и т.н. Но с малки изключения светът на хип-хопа е пълен с войнстваща сексуалност, сводничество, наркотици и прослава на насилието. Ето защо аз смятам, че тези музиканти се намират извън собствената си реалност. Иначе те не биха използвали текстове като "give it to me, I'll give it to you".

Латиф Болат заедно с Роман Столяр по време на изпълнението им в Балчик (сн. Ал. Темков)- В Балчик свирихте заедно с руския музикант Роман Столяр, който е типичен северен музикант. Кое е най-странното музикално съчетание, което сте правили и с кой музикант?

- Да, за мен бе прекрасен опит да свиря заедно с някого от Сибир, който притежава такава страст към музиката. Надявам се, че ще успея да осъществя повече подобни сътрудничества с музиканти от България и други съседни на нея страни. Всъщност аз винаги се радвам да работя заедно с различни музиканти и затова нямам спомен за “най-странно сътрудничество”. Например за мен бе много забавно да работя миналата година заедно с индонезийски музиканти от Джакарта. Тяхната музика бе много различна от моята, но ние заедно създадохме прекрасен звук. Главната причина за такова приятно сътрудничество бе, че никой не се опитваше да наложи на другия своята музика. В този смисъл това бе много демократично.

- Как си сътрудничихте с Джордж Лукас?

- Когато преди няколко години живеех в Сан Франциско, неговото студио се свърза с мен, за да напиша и турска музика за техния телевизионен сериал “Младият Индиана Джоунс”. Действието в този епизод се развиваше в Истанбул през Първата световна война. Така че аз изсвирих няколко песни от онова време. Това бе много интересна работа за мен. Но така и не можах да гледам филма по телевизията.

- Имате и диплом по религии на Средния Изток и политика. Каква е разликата и приликата между политиката и културата, и по-специално музиката?

- Всъщност за мен политиката е в центъра на всяко друго нещо. Нашите култури са били тежко повредени от световната политика и най-вече от политиците в нашите собствени държави. В последно време, например, идеята за “глобализация” бе наблъскана в нашите мозъци от Западния свят, и най-вече от Америка. Това е политиката на днешния ден. В резултат на тези идеи нашите култури се повреждат толкова много, че ние бързо губим културната си идентичност. Например, когато бях в Турция, установих, че дори музикантите, изпълняващи традиционна музика, си служат с китари, синтезатори и т.н., че всеки музикант се опитва да бъде харесан от MTV или друга подобна водеща медия и че свиренето на истинска традиционна музика или танцуването на старомодни танци в действителност НЕ е много добре прието. И те веднага ви лепват етикет на старомоден човек. Ето защо аз смятам, че за да запазим нашите национални стойности и идентичност, ние трябва да сме много политични и наясно с политиката.

- Имате ли много студенти и последователи?

- Вече не преподавам толкова, откакто почти през цялото време съм на път заради концертите си. И все пак заради моята активна работа в продължение на 20 години в САЩ, мисля, че из цялата страна имам добри последователи. Малко, но много истински. Вярвам, че тези хора са каймакът на американското общество. Те са много отворени към други култури, много уважават това, което ние на Балканите или в Средния Изток притежаваме. Така че те са много наясно с това, което аз съм в състояние да им представя от Турция.

Латиф Болат (сн. Ал. Темков)- Освен баглама, кой друг традиционен турски инструмент Ви е любим и защо?

- Обичам звука на Ney (бамбукова флейта). Това е може би най-духовният музикален инструмент в турската музика. От него излизат звуци като от Рая. Диханието на този инструмент отразява много директно живота и любовта.

- Чувствате ли се като изпълнител, който се намира между две нации?

- Струва ми се, че станах изпълнител, който принадлежи на света заради смесването на моята музика с много други музикални традиции. И все пак аз считам себе си преди всичко друго за изпълнител на традиционна турска музика. Аз това свиря и пея. Но благодарение на моя универсализъм съм способен много лесно да се свържа с други култури, особено откакто много ясно виждам ценността да си ЧОВЕК. Основата на всичко е да си човек. Националните и религиозни различия са се появили много по-късно. Човечеството е почти на 50 000 години, докато най-старата организирана религия е само на около 4000 години. Ето защо когато говорим за национални или религиозни разлики, трябва да си припомняме този факт. Освен това при раждането ни пита ли ни някой дали искаме да бъдем турци или индонезийци? Или пък пита ли ни някой дали искаме да бъдем мюсюлмани, юдаисти или християни? Ние се раждаме по стечение на обстоятелствата и само защото нашите майки или бащи са от дадена страна или религия, ние също ставаме част от тази нация или религия. Казвам го, за да подчертая, че на първо място трябва да си човек; религиозните или национални различия са нещо хубаво, но те не бива да разделят хората.

- Бихте ли свирили заедно с Теодосий Спасов, ако догодина се реализира международен фестивал за уърлд музика в България (Балчик)?

- Когато следващата година дойда в Балчик, бих искал определено да изпълня повече музика. Този път не свирих много, тъй като конференцията не е фестивал. Следващият път бих искал да свиря заедно с всеки, който прояви интерес, и с всеки, който смята, че да правим музика заедно е добра идея. В този смисъл се надявам, че ще успея да работя добре с Теодосий Спасов. Сигурен съм, че двамата заедно ще звучим красиво.

- Кой е най-глупавият въпрос, на който някога сте отговаряли?

- Разбира се, няма глупави въпроси, но този въпрос не е толкова лош в този аспект!! Шегувам се.

***
LATIF BOLAT: BEING A HUMAN BEING IS THE BASIC

Elena Vladova

Latif Bolat (photo by Al. Temkov)Latif Bolat is a distinguished Turkish musician.He is born in Mersin, Turkey. After receiving a degree in folklore and music at Gazi University in Ankara, Turkey, he taught traditional music throughout the country. He then went on to manage Ankara Halk Tiyatrosu, a musical theater company, which performed traditional musical plays. He also received additional degrees in Turkish History and Middle East Religion and Politics from Ankara University and an MBA from San Francisco State University. Now Latif Bolat is residing in Santa Fe. His concert and conference itinerary has taken him all across America, Canada, Australia, New Zealand, Indonesia and England. With a vast repertory that includes songs in classical, folk and Sufi mystic music styles, he accompanies his singing on the baglama (long-necked lute), and various other traditional instruments. He is the author of the soundtrack music for the George Lucas Studio's TV series "Young Indiana Jones". He performs at the international festivals in the United States, Canada, Australia, New Zealand, England, Poland, Indonesia and Turkey. He has also been in the teaching staff of the World Music School in Bali, Indonesia, Mendocino Middle Eastern Music Camp and Honolulu Music and Dance Camp.

Latif Bolat was one of the participants in the workshop “Music without borders”, organized by the club “Ethno art” in Balchik, Bulgaria, June 20-22. He performed together with the Russian musician Poman Stolyar.

- In your lecture in Balchik, you told that the philosophy behind the text "If you give it to me, ll give it to you" is not democratic. What kind of text you would write, if you were the writer?

Actually, with that statement, I was trying to take everyone's attention to the very low quality of lyrics in the Western musical world, especially in the Hip Hop and Rap music circles. Just imagine that most of the rappers come from the black ghettos of New York and Los Angeles. You would expect that they would deal with their struggle for justice and equality in America. They are really in very bad shape in this society so you would think that they would talk about being oppressed, being humiliated, old days of slavery, injustice they face due to their skin color etc. However with a small exception, most of the hip hop world is full of explicit sexuality, looking down on women, drugs, glorification of violence. That's why I think these musicians are not in touch with their own reality. Otherwise they would not be using such lyrics as "give it to me, I'll give it to you".

Latif Bolat with Roman Stolyar (photo by Al. Temkov)- You performed together with Roman Stolyar, who is a typical northern musician. What is the most strange music mix that you have ever done and with witch musician?

Yes, It was a wonderful experience for me to play with someone from Siberia with all that passion for music. I hope I'll get to do more of such collaborations with musicians from Bulgaria and other neighboring peoples. Actually, I always enjoy working together with different musicians so I don't have a memory of a "strangest collaboration". For example I really had great fun with working together with Indonesian musicians in Jakarta last year. Their music was very different from mine. But we created a wonderful sound together. The main reason for such pleasant collaboration is that nobody was trying to impose their music onto somebody else. So it was very democratic in that sense.

- How did you collaborate with George Lucas?

When I lived in San Francisco California several years ago, his studio contacted me to add some Turkish music to their Young Indiana Jones TV series. That particular episode was taking place in Istanbul during the First World War. So I played some songs from that time period. It was great work. But I didn't get to see the movie on TV.

- You have also a degree in Middle East Religion and Politics. What is the difference and the resemblance between the politic and the culture, especially the music?

Actually, politics is in the center of every other thing for me. Our cultures are being heavily affected by the politics of the world and especially by the politics of our own countries. For example these days this "globalization" idea has been pushed into our brains by the Western world especially by America. This is the politics of these days. These ideas in return are affecting our cultures so much that we are losing our cultural identities very rapidly. For example when I was in Turkey, I realized that even the most traditional music has guitars, keyboards etc. And every musician is trying to be accepted by MTV or mainstream media. Playing the most traditional music or doing the old fashion dances are NOT really very acceptable. They label you as an old fashion person immediately. Therefore, I think in order to rescue our national values and identities, we need to be very political and involve in politics. That way we can prevent losing our heritages this rapidly.

- Do you have many students and followers?

I don't teach too much since I am on the road most of the time for my concert tours. However due to my hard work for the past 20 years in America, I think I have a nice following all over. Small but very deep. These people are the cream of the American society, I believe. They are very curious about other cultures. They respect very much what we have in the Balkans or in the Middle East. So they are very much into what I am able to present them from Turkey.

Latif Bolat (photo by Al. Temkov)- What is your favorite traditional Turkish instruments, except the baglama and why?

I love the sound of the NEY (cane flute). This is probably the most spiritual musical instruments in Turkish music. It gives the effect of heavenly sounds. The breath coming from this instrument reflects the life and love very directly.

- Do you feel yourself like an artist between two nations?

It seems that I became an artist of the world due to my involvement with many other musical traditions. However I consider myself a very traditional Turkish musician before anything else. That's what I play and sing. But with my universalism, I am able to connect with other cultures very easily since I am seeing the value of being HUMAN very clearly. At the basic level, being a human being is the basic. National or religious differences came much later. Humans are almost 50 thousand years old. However the oldest organized religion is only 4000 or so years old. Therefore we need to keep that fact in mind when we talk about religious differences or national differences. Besides when we are born, nobody asks us if we want to be a Turkish person or an Indonesian person? Or nobody asks us if we want to be Muslim or Jewish or Christian? We are born thru a coincident, and just because our mothers or fathers are from a country to a religion, we become one of that nation or religion. I am saying this to indicate that being a human should come first and than religious or national differences can be a good thing, not a divisive thing.

- Would you perform together with the Bulgarian musician Theodossii Spassov in some future world music festival in Bulgaria (Balchik)?

When I come to Balchik next year I would like to do more music, definetely. This time I didn't play much since the conference setting was different from the Festival. Next time, I would like to colloborate with whoever shows interest and whoever thinks that making music together is a good idea. In this context, I hope I get to work with Theodossii Spassov as well. I am sure we would create a beautiful sound together.

- What is the most stupid question that you have ever answered?

No question is stupid of course, but this question is not too bad in that department!! Just kidding.

Няма коментари:

Orient Radio Bg - Bulgaria's Turkish radio !